malinleonsmamma.blogg.se

Mamma till Leon Skriver om vardags livet

Amning

Publicerad 2015-03-31 20:46:00 i Allmänt,

Tänkte jag skulle skriva lite om min syn på det här med amning!

Det råder sån sjuk amnings hets i vårt land.. Alla vet att det bästa är att ge sitt barn bröstmjölk, men för alla funkar det inte.
Redan på bb så var det sådan hets och press på att amma sitt barn..
Jag hade inte tillräckligt med mjölk dom första dagarna efter förlossningen och en väldigt liten bebis som inte alls hade ork att suga så pass mycket för att få lite mjölk, så det hela resulterade i väldigt snabb viktminskning och en ledsen bebis.
När jag frågade om man kunde ge honom ersättning för man märkte att han var hungrig kollade barnmorskan på mig som jag inte var klok.
Hon sa att det bara var att fortsätta amma så ska du se att han snart får tillräckligt med mat.
Varför plåga både mamma och bevis när det inte riktigt funkar?!
Tillslut så sa en annan barnmorska att vi skulle ge små portioner med ersättning men att jag absolut måste amma innan!
Jaha okej gjorde som hon sa och när lilla Leon snuttat klart hos mig utan att knappt få i sig något var han helt slut och orkade inte äta någon ersättning.
Allt detta resulterade i att han fick väldigt höga världen med gulsot och slutade äta mer, så några dagar efter vi kom hem från bb fick vi åka in sent på kvällen med en bebis som inte åt nått alls och bara sov.. Så det hela slutade med att vi fick tvångsmata honom med sprutor för att han skulle få energi att äta lite mer.
Så visst det är super bra att amma, men varför måste det vara så fel att ge ett barn ersättning när barnet inte får i sig mat?

Nu när Leon är 4 veckor har min mjölk kommit igång super bra men vi har forfarande problem med att han sommar efter en stund vid bröstet och jag får pumpa ut och ge i flaska men jag försöker amma en del innan han får flaskan, men jag tycker faktiskt att det viktigaste är inte hur han får i sig maten utan bara att han får i sig den!
Man kan se nu när vi har vart ute en del att folk gärna höjer på ögonbrynet när man flaskmatar en sån liten bebis och tänker "jaha där är en sån där dålig mamma som inte ammar sitt barn" men nu har jag kommit så långt att jag faktist inte bryr mig om såna blickar!

Så vad har du för synpunkt på amning vs flaskmatning?

Kommentarer

Postat av: Celf

Publicerad 2015-03-31 21:10:45

Amning är det bästa för små bebisar,och ett mysigt band mellan mor & bebis.Men som sagt alla kan inte amma och då får man ta till annat,sen att pumpa ut i flaska är jätte bra så pappan kan få mata någon gång ibland :)
När han somnar försök att peta på han & typ störa honom,eller testa och ta upp och rapa Leon,för att försöka få han att äta ordentligt sen kunna sova ett tag.Så gjorde jag :) ❤️❤️Så kul & läsa din blogg ❤️❤️

Svar: Tack fina celfart för alla bra tips du ger mig påse här och irl! Så roligt att du vill läsa och följa min blogg ❤️
Malin None

Postat av: Nitan

Publicerad 2015-03-31 21:49:24

Malin du gör det som är bäst för Leon och innebär det att han får flaska så är det fantastiskt...och att han får i sig så att han går upp..det är till syven och sister det som är viktigast...precis som du säger det funkar inte för alla och det är helt okey....det blir starka bebisar av flaskmatning....stå på dig..jag finns på din sida Malin

Svar: Tack nita för dina bra och fina ord ❤️
Malin None

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-04-01 19:20:54

Vad ledsen jag blir av att höra hur ni blev behandlade. Min mjölk tog också ett tag på sig att komma och tösen gick ner för mycket varför barnmorskorna direkt satte oss på ett matschema där både amning och ersättning ingick eftersom det viktigaste var att hon fick i sig något. Så vi fick mata var tredje timme med kopp. Hon hade också svårt att ta bröstet så tidigt en morgon på BB ringde jag på vår fantastiska barnmorska som kom med en amningsnapp, min räddning! Efter det vände allt! Alla barnmorskor vi träffade under tre dygn och även på återbesöket var fantastiska. Jag var rädd att få pekpinnar om nappen till återbesöket men hon sa bara att alla barn är olika och du vet bäst själv vad ni mår bra av. Sån underbar känsla att bli peppad att lita på sig själv och det gör du också rätt i att göra! Bella sommar också så brukar lägga henne mot axeln och rapa henne eller killa henne under foten :-) stå på dig!

Svar: Ja det va en super tråkig start med amningen :( det förstörde det där mysiga med att ha sin bebis vid bröstet och ersattes bara med stress och press.. Men sakta men säker börjar amm i gen äntligen fungera mycket bättre och jag tycker att det börjar bli riktig mysig stund mellan mamma och bebis! På vårt återbesök och alla besök med leons gulsot gjorde att vi träffade super bra barnmorskor som peppade på ett bra sätt istället för att komma led pekpinne om vad som är rätt och fel.Tack för att du vill della med dig om din upplevelse ❤️
Malin None

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Malin är 28år bor i sthlm. Gift med min man Leffe. 28 Februari föddes vår son Leon Har även hunden Doris 6 år

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela