malinleonsmamma.blogg.se

Mamma till Leon Skriver om vardags livet

Egentid

Publicerad 2015-04-04 20:31:30 i Allmänt,

Det här ämnet är ett känsligt ämne för många.
Jag tänkte att jag ville dela med mig av vad jag tycker om egen tid som nybliven mamma. Många tycker att man är väldigt ego om man ens tänker på egen tid när en bebis bara är några veckor gammal, att bebisen behöver sin mamma alla timmar på dygnet.
Men när pappan till barnet vill gå ut en kväll med grabbarna eller känner för att göra något på egen hand utan barn är det igen som ifrågasätter det..
Men min synpunkt på det hela är mer att man som mamma också behöver lite egen tid, det kan räcka med att man får åka iväg en timma själv tex handla eller kanske gå till frisören och bli lite ompysslad, så det jag menar är inte att man ska lämna bort sin lilla bebis ett helt dygn utan mer att få vara bara "Malin" och inte mamma för någon timma.. Så bara för att jag tänker så betyder det inte att jag inte orkar med mitt barn eller älskar honom mindre utan mer bara att det är skönt att få lite andrum hämta lite ny energi.

Jag är omgiven av väldigt bra människor som stöttar mig riktigt bra, berömmer mig att jag kan lämna mitt barn någon timma redan för att göra nått själv, och det är skönt att få en extra klapp på axen så det där dåliga samvetet att jag "Lämnar" mitt barn hos sin pappa eller någon annan för svinner lite.
jag tycker vårt samhälle är bra på att trycka ner nyblivna mammor och ge dom dåligt samvete om man tex säger att man är trött, känner att man bara vill göra nått själv eller liknade när man har ett litet barn.
Tycker vi i stället ska höja oss kvinnor som ofta är vakna på nätterna är mamma lediga dom första månaderna med bebisar som ofta har ont i magen kräver mycket närhet och trygghet.
Jag tycker själv denna tid är helt underbar, även fast man är lite extra trött när man vaknar på morgonen efter en natt med en ledsen bebis så skulle jag aldrig vilja byta ut detta, men däremot så är det faktist skönt att bara få vara för sig själv en timma tex som nu i kväll, Leon har otroligt ont i magen svår att trösta och inte alls glad.
så nu när vi kom hem från påskmiddagen hos min svärmor så såg vi att vi behövde åka och handla bla frukos, så leffe tog med sig Leon och har nu vart borta en timma, så jag under tiden fick lite andrum här hemma, kunde ta en dusch utan att veta att Leon behövde mig direkt när jag kom ut.

jag som sagt bara mina tankar som nybliven mamma och ni får gärna dela med er av vad ni har för synpunkt i detta ämne.

Bjuder på en liten bild på leon som är påsk fin i kyckling kläder från tina

Kommentarer

Postat av: Nitan

Publicerad 2015-04-05 10:48:11

Jag tycker absolut att småbarnsmammor behöver egentid...för att en mamma som fått vila en timme eller två mellan varven, får mer kraft att ta itu med allt vad en lite bebis kräver...som du har med lilla Leon nu när han har ont i sin mage. Det jag tänker på är när jag och Leons mormor var unga med små bebisar då fanns inte "egentid"....då skulle man vara duktig på att ta hand om sin bebis utan få någon egen tid för att återhämta sig efter tex tre nätter med en bebis som skriker hela nätterna och dagar av kolik...därför tycker jag att det är bra att det blivit så myntat att småbarnsmammor behöver återhämta sig med hjälp av pappan eller mor och farföräldrar. Vi vill gärna stötta våra småbarnsföräldrar så att man kan återhämta sig..💕

Svar: Ja men precis nitan är man utvilad så är man en ännu bättre mamma åt sitt barn ;)
Ja det är skönt att tiderna förändras och att man inte ska behöva vara den där "duktiga" mamman som aldrig får vila upp sig lite.. Men det är tur att du och mamma klarade att ta han om oss barn så bra, riktiga super kvinnor 😘
Malin None

Postat av: Http://Kicki.webblogg.se

Publicerad 2015-04-05 19:25:40

Alla har behov av att vara för sig själv ibland. Alla olika mkt och alla vill göra olika. Tycker inte det finns något rätt eller fel där alls. Sen tycker ja eg de är fel att man ska behöva kalla de egentid för att pappan gör något med barnen eller att en pappa är barnvakt?! (Många som säger att pappa är barnvakt). Man är väl inte barnvakt åt sitt eget barn? 😉 Första gången jag & Kevin sov ifrån varandra var Kevin 2.5år ☺️ men han hade barnvakt när han va ca halvåret i typ 4h första gången. Sen va vi ju två som delade på det, klart ja kunde gå till affären utan barn och tvärtom. Idag är bästa jag vet när jag får, en timme själv hemma och kan duscha ifred 😄👍 så ja förstår helt känslan av att ta en dusch ifred 😄

Postat av: Http://Kicki.webblogg.se

Publicerad 2015-04-05 19:25:41

Alla har behov av att vara för sig själv ibland. Alla olika mkt och alla vill göra olika. Tycker inte det finns något rätt eller fel där alls. Sen tycker ja eg de är fel att man ska behöva kalla de egentid för att pappan gör något med barnen eller att en pappa är barnvakt?! (Många som säger att pappa är barnvakt). Man är väl inte barnvakt åt sitt eget barn? 😉 Första gången jag & Kevin sov ifrån varandra var Kevin 2.5år ☺️ men han hade barnvakt när han va ca halvåret i typ 4h första gången. Sen va vi ju två som delade på det, klart ja kunde gå till affären utan barn och tvärtom. Idag är bästa jag vet när jag får, en timme själv hemma och kan duscha ifred 😄👍 så ja förstår helt känslan av att ta en dusch ifred 😄

Svar: Jag håller helt med där om att pappan också är lika delaktig som mamman, och att man inte är barnvakt åt sitt egna barn 😁
Jag känner redan nu att är så skönt att få duscha eller liknade helt utan att veta att man har en liten som kan vakna när som helst.. Och det är ju absolut inte för att jag inte orkar med mitt barn utan för att man är människa precis som vem som helst 😉
Malin None

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Malin är 28år bor i sthlm. Gift med min man Leffe. 28 Februari föddes vår son Leon Har även hunden Doris 6 år

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela